Allt handlar om människans Tolkning

Flera familjemedlemmar och kompisar har frågat om vad jag pratade om i mitt tal, nationella provet i svenska B.  Så varför inte publicera det här? Ni som inte är intresserade om vad jag sa behöver inte läsa för ärligt talat skulle jag inte ens orka göra det.

Alla ser vi olika på livet. På vad som är gott och ont. Rätt och fel. Det varierar från person till person. Alltså finns det även människor med olika syn på människans värde. Hur värde sätter vi våra egna tankar och känslor? Hur värde sätter vi andra individers tankar och känslor? Det här är frågor bara du själv kan svara på. Men jag tänker i alla fall prata om det med hjälp av två texter från häftet.

Först tänker jag referera till texten; om godheten. En novell som ingår i Willy kyrklunds prosa samling om godheten från 1988.
Texten handlar om en man som lite grann ifrågasätter synen på gott och ont. Han är enligt sig själv en ond man, vilket man kan antyda i det här stycket: ”Att även jag själva vore god föreföll mig så komiskt att jag gick vidare skrattandes.”  Det efter att han givit en tiggare9kr och 50 öre. Och en kulspetspenna på det. Enligt huvudpersonen förlängde han den arme tiggarens liv, vilket i sig var en ond handling. Eftersom han ansåg att tiggaren skulle må bättre av att dö så fort som möjligt. Tiggaren däremot tyckte att mannen var godheten själv och prisade honom. ”såsom Gud som är själva godheten beskyddar och belönar dem som göra det goda!”

Gott och ont får vi bevisat anses olika hos varje individ. Här såg vi tydligt skillnad på värdesättningen av livet. Tiggaren var rädd för döden och bad då opm alla tänkbara sätt att fortsätta leva. Medan mannen gjorde tiggaren illa av att bespara honom döden en dag. Mannen var alltså enligt sig själv ond och god enligt tiggaren. Det är två sidor av ett mynt.

Värderingarna om vad som anses gott och ont varierar som tydligt från person till person. Lika så gäller värderingarna om livet.

Om du står i ett vägval med två möjligheter. Låt oss säga ditt liv eller din systers. Som i det här fallet är ett val utifrån Suzanne Collins bok Hungerspelen, 2008. Som är min andra referens.
Där den äldre systern hör sitt syskons namn ropas upp som kandidat offer till de brutala spel mellan flera olika distrikt. Ett spel där endast en levande återstår. Vinnaren. Stora systern vid namn Katniss behövde inte någon tid att välja. Valet stod klart. Hon värdesatt sin systers liv framför hennes eget. Av kärlek. Hon anmälde sig som frivillig, istället för sin systers medverkan.

Värderingarna på våra liv och val utformar oss till den vi är. Vissa är mer brutala än andra, deras värderingar och val är helt enkelt det ”rätta” och de kan inte tänkas kompromissa någonting. Medan andra är mer tillmötesgående och trots deras värderingar kunna anpassa sig till sammanhang, umgänge och tidpunkt. Andra kanske inte alls värdesätter sitt liv, tankar eller känslor utan låter någon annan bestämma åt dem.

Vi har som människor alltid åsikter frågan är bara om vi tror på dom tillräckligt mycket att stå för dem. Hissar vi eller dissar vi. Det är upp till var och en. En sak jag tycker ni ska tänka på är att dina värderingar inte är fel. Utan kan bara uppfattas som fel av andra personer med andra värderingar.(Är lite stolt över mig själv att jag faktiskt kom på det där heeeelt själv!)  Deras isig är ju fel i dina ögon.
Antingen har alla fel eller så har ingen fel. Värderingarna är personliga, och allt handlar om människans tolkning.

Kategorier: A day of beauty | Lämna en kommentar

Inläggsnavigering

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.